עיצוב לוגו מנצח לעסק | פרמטר שני: בידול

עיצוב לוגו ייחודי ומבדל

במאמר זה אנחנו ממשיכים ללמוד על עיצוב לוגו מנצח לעסק, ונתמקד בפרמטר השני שהופך לוגו ללוגו טוב: פרמטר הבידול.
כיצד ניתן לעצב לוגו מבדל ושונה מהמתחרים, ולמה זה כל כך חשוב שהמותג שלנו יהיה ייחודי?

בואו נתחיל.

פרמטר הבידול

בעבר, מותגים רבים מכרו מוצרים או שירותים שהיו ייחודיים להם בלבד ונחשבו למונופולים, כך שלקוחות שבחרו לרכוש מהם עשו זאת ללא קשר למיתוג שלהם או לעיצוב הלוגו שנשאו. כיום ישנם אינספור מותגים המציעים מוצרים ושירותים דומים, וקורה הרבה שלקוחות ניצבים בפני התלבטות קשה מול שפע אדיר של היצע, ולא יודעים באיזה מותג לבחור וכיצד להיות בטוחים שעשו את הבחירה הכי מתאימה עבורם.

ובכן, כדי להשפיע על אופן קבלת ההחלטות של הצרכנים ולשכנע אותם לקבל החלטה חיובית ולבחור במותג מסוים – נוצר הבידול, אחד הכלים החשובים וההכרחיים להצלחתו של מותג. באמצעות הבידול, מותג מתמקד בערך מסוים שאף מותג מתחרה אחר לא מתאפיין בו, ובכך יוצר לעצמו טריטוריה משלו. 

הצורך בבידול נכנס לתמונה כאשר מותג מסוים פועל באותה קטגוריה בה קיימים מותגים אחרים המציעים שירותים או מוצרים דומים – או אז נדרש המותג להגדיר לעצמו נקודת בידול ייחודית ולבדל את עיצוב הלוגו שלו מלוגואי המתחרים.

בידול הנו האופן בו מותגים מבדלים את עצמם מהמתחרים שלהם בשוק ויוצרים לעצמם טריטוריה עסקית ייחודית להם.

מוחנו מתוכנת לעשות השוואות, ולכן אם נתבונן במותג שנושא לוגו הדומה ללוגו מתחרה -אוטומטית יקבל בעינינו המותג תדמית של ‘חקיין זול’, ‘רוצה להיות כמו’, ‘עוד אחד’ וכן הלאה. בנוסף, אנשים מתמקדים בשונה וביוצא הדופן, ובעת התלבטות עולים הסיכויים שיעדיפו לבחור במותג בעל לוגו ייחודי על פני מותג הנושא לוגו דומה ללוגואים של מותגים אחרים.

אם כן, מובן כעת מדוע הבידול הנו גורם מכריע להצלחת מותג. עוד על מיתוג נכון ובחירת נקודת בידול ייחודית נלמד בעמוד 80, וכעת נתקדם ונלמד כיצד ניתן לעצב ולזהות לוגו מבדל.

בידול בא לידי ביטוי בעיצוב הלוגו בשלוש דרכים:

א. בידול צוּרני
ב. בידול צבעוני
ג. בידול טיפוגרפי


א. בידול צוּרני

מכיוון שמטרת הבידול הנה לבדל ולייחד את המותג ממתחריו, יש לערוך קודם כל סקר מתחרים (מתבצע על ידי מעצב או פלנר כחלק משלב המחקר ומהניתוח האסטרטגי).

בעת ביצוע סקר מתחרים, המעצב אוסף כמה שיותר מידע על המותגים האחרים המציעים שירותים או מוצרים דומים למותג אותו מעוניין למתג. מבין כל המידע שנאסף, מקבץ המעצב את הלוגואים של אותם מותגים מתחרים ומציין לעצמו את המרכיבים המאפיינים את עיצוב הלוגו והקו העיצובי שלהם: הצבע, הצורה והפונט בו השתמשו.
כעת, על המעצב לדאוג שהלוגו הנדרש יהיה שונה ככל הניתן מהלוגואים של המותגים האחרים כדי ליצור בידול.
לדוגמה: לוגו לחברת ייצור ושיווק משקה קולה, לא יעוצב בפונט מסתלסל בצבע לבן על רקע בצבע אדום – וזאת כדי ליצור בידול מחברת קוקה־קולה.

הדרך הראשונה לעצב לוגו מבדל, כאמור, הנה דרך בידול צורני.
עלינו לדאוג שהלוגו יהיה בעל צורה שונה מלוגואי המתחרים.

דוגמה ללוגו בעל צוּרניות מבדלת ושאינה מבדלת:
לפניכם לוגו קיים של מעצבת פנים בשם רעות, ושתי גרסאות ללוגו עבור מעצבת פנים בשם רחל; גרסה אחת בעלת צוּרניות מבדלת וגרסה נוספת בעלת צוּרניות שאינה מבדלת.


ב. בידול צבעוני

בדיוק כמו שלמדנו שצורתו של לוגו טוב מבוססת על סקר מתחרים, כך גם צבעוניות הלוגו – על אותו העיקרון ממש.

דוגמה ללוגו בעל צבעוניות מבדלת ושאינה מבדלת:
לפניכם לוגו קיים לחברה המייצרת מכשור רפואי, ושתי גרסאות ללוגו עבור חברה דומה; גרסה אחת בעלת צבעוניות מבדלת וגרסה נוספת בעלת צבעוניות שאינה מבדלת.


ג. בידול טיפוגרפי

בידול זה מתבטא בסגנון הפונט (סוג האות) בו נכתב הטקסט בלוגו, ובעיקר קריטי בלוגואים הנקראים לוגוטייפ – לוגואים מבוססי פונט בלבד.

לאחר איסוף לוגואי המתחרים, על המעצב לבחון את הפונטים בהם השתמשו בכל לוגו ולא לבחור את אותם הפונטים עבור הלוגו אותו מעוניין לעצב.

ישנם תחומים המיוצגים על ידי סגנון פונטים מסוים בלוגואים שלהם, כמו בתחום תשמישי הקדושה, בו נהוג להשתמש בפונט סת”ם או בפונטים מקראיים אחרים. במקרים כאלו, על המעצב לבחור פונט בסגנון הרצוי אך להתרחק כמה שאפשר מפונטים השייכים ללוגואים קיימים.

דוגמה ללוגו בעל טיפוגרפיה מבדלת ושאינה מבדלת:
לפניכם לוגו קיים למותג בירה ותיק בבלגיה, ושתי גרסאות ללוגו עבור מותג בלגי דומה; גרסה אחת בעלת טיפוגרפיה מבדלת וגרסה נוספת בעלת טיפוגרפיה שאינה מבדלת.


לסיכום

עכשיו אנחנו יודעים כיצד לעצב לוגו שונה ומבודל מהמתחרים, וליצור לעצמנו חזות ותדמית ייחודית.

חשוב לזכור: בידול בעיצוב הלוגו אינו קשור לבידול המותג. כדי להצליח, חשוב לתכנן אסטרטגיית מותג ייחודית ובנוסף לעצב לוגו ייחודי.

במאמרים הבאים נמשיך ונלמד את שני הפרמטרים הנוספים: רלוונטיות ויעילות.

אם נושא המיתוג מעניין אתכם, לחצו כאן לקריאת סדרת מאמרים שכתבתי בנושא “מיתוג בעידן הדיגיטלי” באתר המקצועי ‘פרוג’.

אם גם אתם רוצים מיתוג עסקי ועיצוב לוגו מנצח לעסק שלכם, מומלץ לבדוק את שירות המיתוג העסקי של סטודיו ארטליינר או לצפות בחבילות ובמחירים.

בהצלחה! 🙂

מאמרים נוספים בבלוג

בניית אתר וורדפרס
עיצוב ובניית אתרים

בניית אתר וורדפרס | כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים

בניית אתר וורדפרס לעסק או לחברה זו החלטה שיכולה להגדיל את הרווחים שלך פלאים. בין אם יש לך עסק, חברה או חנות שמוכרת מוצרים פיזיים או דיגיטליים, מומלץ לקרוא את המאמר הזה לפני שמתחילים!

למאמר המלא ›