עיצוב לוגו מנצח לעסק | פרמטר רביעי: יעילות

עיצוב לוגו מנצח לעסק

יעילות הלוגו היא זו שקובעת האם יוביל את המותג להצלחה. פרמטר זה הנו החשוב מבין ארבעת הפרמטרים, ולמעשה כולל את כל המאפיינים המרכיבים לוגו מנצח.

לוגו יעיל = לוגו טוב = לוגו מנצח.

פרמטר היעילות בעיצוב לוגו מונה שישה מרכיבים:

  1. שימוש בכמה שיותר דרכים בהן הלוגו זכיר
  2. שימוש בכמה שיותר דרכים בהן הלוגו מבדל
  3. שימוש בדרך אחת לפחות בה הלוגו רלוונטי למותג
  4. שידור המסרים עליהם מבוסס המותג
  5. פנייה לקהל היעד שנבחר למותג
  6. שימוש בכמה שיותר קווים מנחים לעיצוב לוגו

לוגו העונה על ששת מרכיבי היעילות, מגשים את מטרתו לשמה נועד ועתיד להוביל את המותג שמאחוריו להצלחה.

את שלושת מרכיבי היעילות הראשונים כבר למדנו לעומק בבלוג (זכירות, בידול ורלוונטיות), ואת מרכיבים 4 ו-5 (אילו מסרים עלינו לשדר ומי הוא קהל היעד של המותג) הגדרנו במאמר על הפלנינג.

לגבי המרכיב השישי שקשור יותר לעיצוב הלוגו בפועל ע”י מעצב גרפי – חשוב לדעת שישנם המון קווים מנחים לעיצוב לוגו טוב שמעצבי לוגו שולטים בהם, כמו יישורים, דיוקים, פרופורציות נכונות, קומפוזיציה ועוד. אם נושא העיצוב בפועל מעניין אתכם, תוכלו לקרוא על הכל בהרחבה בספר “איך לעצב לוגו מנצח“.

בוחן פתע

לפני שנמשיך, הבה נערוך ניסוי קטן. במרכיבים א’ ו־ב’ ראינו שככל שישנן יותר דרכים בהן הלוגו זכיר ומבדל, כך הוא יעיל יותר. כדי להמחיש זאת, חפשו את יוצא הדופן בשורות שלפניכם שלפניכם:

בבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבב
בבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבב
בבבבבבבבבבבבאבבבבבבבבבב
בבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבב
בבבבבבבבבבבבבבבבכבבבבבב
בבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבב

ובכן, ככל הנראה זיהיתם קודם את האות א’. ומה לגבי האות כ’?

הניסוי הנ”ל נועד לחזק את העובדה שככל שיש לנו יותר דרכים בעיצוב הלוגו בהן הלוגו זכיר, מבדל ורלוונטי יותר – כך עוצמתו והשפעתו תהיה חזקה יותר.

חשיבות יעילות הלוגו

לוגו שאינו יעיל, אינו שווה ולא כלום. לכל לוגו יש מטרה שלשמה נועד, ובמידה והלוגו לא תורם דבר להגשימה – אין כל צורך בלוגו. אחד מלקוחותיי היה מעוניין להרחיב את מעגל לקוחותיו על ידי יצירת בידול בתחום עיסוק די נפוץ באזורו. גם לאחר חודשים רבים אני זוכה להתעדכן ממנו עד כמה הלוגו בלבד מושך לקוחות חדשים המעדיפים את שירותו על פני עסקים מתחרים. לקוח נוסף שלי נתקל בקשיים כשניסה להעלות מחירים ללקוחותיו הקיימים, והיה מעוניין בלוגו שייצג אותו בצורה יוקרתית ומכובדת בעיניהם. לאחר שלושה חודשים לערך, סיפר לי הלקוח על היחס השונה שזוכה לו מלקוחותיו עקב שינוי התדמית שעבר – כשבראשו הלוגו החדש.

יעילותו של כל דבר באה לידי ביטוי בכך שמגשים את מטרתו.
לדוגמה: רכב משפחתי חסכוני, מרווח ואמין המסוגל להסיע משפחה מנקודה א’ לנקודה ב’ בנוחות – נחשב לרכב משפחתי יעיל, מפני שמגשים את מטרתו בתור אמצעי לתעבורת משפחה.

כל ששת מרכיבי היעילות נועדו ליצור לוגו המגשים את מטרתו.
בחלק הבא של הספר נלמד כיצד מגדירים מה היא המטרה אותה מיועד הלוגו להגשים וכיצד מבטאים אותה בפועל בעיצוב.

יעילות לעומת יופי

למרות מה שרבים חושבים, יעילות הלוגו אינה תלויה ביופיו. לוגו אינו ציור או יצירת מופת בעלמא, אלא תוצר מחקרי ומחשבתי שנועד להגשים מטרה מוגדרת. האסתטיקה בעיצוב הלוגו הנה רק היבט משלים, ולא העיקר. ייתכן מאוד שלוגו מושלם ויעיל לא ייחשב יפה כלל.

לוגו יעיל וטוב אינו בהכרח לוגו יפה.

דוגמה ללוגו יפה אך לא יעיל: לוגו של הוצאת ספרים המיועד להופיע על שדרת ספר צרה ברוחב סנטימטר, הנו איור של נשר יפייפה המורכב מעשרות קווים קטנים ומפורט באמנות נדירה. בשל מורכבותו ופרטיו הקטנים של איור הנשר, הלוגו היפה אינו יעיל מפני שמיטשטש ומתעוות לחלוטין כאשר מוצג בגודל קטן.
בעיה נוספת היא שיופי זה עניין של טעם, וטעם משתנה בין אדם לאדם. מה שיפה בעיני המעצב ייתכן שיהיה נוראי בעיני הלקוח, ומה שיפה בעיני הלקוח ייתכן שיהיה בלתי נסבל בעיני קהל היעד. ברגע שמתחילים לעצב לוגו על פי יופי או טעם אישי, נכנסים למערבולת אינסופית של החלטות ללא כל סיבה הגיונית ומפספסים את המטרות אותן נועד הלוגו להגשים. במידה והלקוח בטוח שהוא יודע איזה עיצוב לוגו טוב בשבילו, אין הוא צריך לפנות למעצב גרפי אלא לגרפיקאי שתפקידו הוא ליצור עיצובים על פי הנחיות ותו לא – בניגוד למעצב, שתפקידו הוא לעצב לוגו מחושב, הגיוני ומתוכנן בקפידה שיגשים את המטרות לשמן נועד.

מעצב גרפי – אדם היודע להשתמש בעיצוב להעברת מסרים.
גרפיקאי – אדם היודע להשתמש בתוכנות גרפיות.

אין לעצב לוגו על פי טעם אישי, אלא למען הגשמת מטרתו

דוגמה ללוגו לא יעיל שעוצב על פי טעם אישי: בעל בית מלון זול ופשוט הפונה לקהל יעד פשרן, מעוניין בלוגו חדש. הוא מאוד אוהב צבעי זהב וכסף, וכתרים מאוד יפים בעיניו. המעצב המסכן מיטרטר יומם ולילה לגחמות הלקוח ואשת הלקוח (שכמובן, יש לה במקרה אינטואיציה נדירה ללוגואים), ומשנה את העיצוב על ימין ועל שמאל עד לקבלת לוגו בעל מראה יוקרתי שלא היה מבייש ארמון מלוכה. התוצאה היא, אם כן, שאולי בעל המלון ואשתו מאוד אוהבים את הלוגו, אך קהל היעד סולד מהתדמית המשדרת מחיר יקר ומעדיף ללכת למלון בעל תדמית פשוטה יותר. מכיוון שאחת ממטרות הלוגו הייתה להגדיל את סך רווחי מכירות המלון, נכשל המעצב במילוי תפקידו. ייתכן מאוד שלוגו פשוט וסולידי היה יעיל הרבה יותר.

לוגו יעיל – מוֹכֵר. לוגו יפה שאינו יעיל – לא מוֹכֵר.

כמובן שאחרי הכל חשוב שבעל הלוגו יאהב את הלוגו שלו, אך בדרך כלל לאחר שהמעצב מסביר את חשיבות יעילות הלוגו, יותר נוח ללקוח לוותר על טעמו האישי לטובת המטרה שלשמה משלם ממיטב כספו.

רעיון אחד גדול

לוגו יעיל בדרך כלל מבוסס על רעיון אחד גדול. עומס רעיונות יוצר בלבול אצל הצופה ויעילות הלוגו יורדת. בחירת הרעיון תתבצע במקביל לשלושת הפרמטרים הראשונים ולאחר זיקוק המסקנות מהמחקר ומהניתוח האסטרטגי.

הרבה נוטים לחשוב שריבוי משמעויות ללוגו מציין ריבוי רעיונות. זה לא מדויק. ייתכן לוגו שמציג רעיון אחד, ודרכו מועברות כמה וכמה משמעויות.

לוגו המבוסס על רעיון אחד משתמש ביעילות קונספּטוּאלית, שניתן לייחס אותה גם לפרמטר הזכירוּת. כזכור, למדנו שמוחנו זוכר טוב יותר דברים פשוטים יותר. ברגע שיש רעיון אחד בלוגו, נזכור אותו מעולה. שימו לב שגם בלוגו עם כמה רעיונות, לרוב אנו נוטים לזכור רק רעיון אחד שהיה בו. בוודאי מוכּרים לכם משפטים כגון “הלוגו עם הנגיסה”, “הלוגו עם החץ” או “הלוגו בו האות ‘M’ נראית כמו הר”. לוגו המבוסס על רעיון אחד נחשב לאינטליגנטי יותר.

לסיכום

מאמר זה חותם את ארבעת המאמרים המפרטים מה הופך לוגו ללוגו טוב, שמכוונים אותנו לעיצוב לוגו עוצמתי, זכיר, מבדל ומנצח לעסק שלנו.

אם נושא המיתוג מעניין אתכם, לחצו כאן לקריאת סדרת מאמרים שכתבתי בנושא “מיתוג בעידן הדיגיטלי” באתר המקצועי ‘פרוג’.

אם גם אתם רוצים מיתוג עסקי ועיצוב לוגו מנצח לעסק שלכם, מומלץ לבדוק את שירות המיתוג העסקי של סטודיו ארטליינר או לצפות בחבילות ובמחירים.

בהצלחה! 🙂

מאמרים נוספים בבלוג

בניית אתר וורדפרס
עיצוב ובניית אתרים

בניית אתר וורדפרס | כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים

בניית אתר וורדפרס לעסק או לחברה זו החלטה שיכולה להגדיל את הרווחים שלך פלאים. בין אם יש לך עסק, חברה או חנות שמוכרת מוצרים פיזיים או דיגיטליים, מומלץ לקרוא את המאמר הזה לפני שמתחילים!

למאמר המלא ›