עיצוב לוגו מנצח לעסק | פרמטר שלישי: רלוונטיות

עיצוב-לוגו-רלוונטי

לאחר שלמדנו על פרמטר הזכירות ופרמטר הבידול, נתקדם ונלמד על עיצוב לוגו רלוונטי לעסק ועל הדרכים בהן נוכל לקשר בין עיצוב הלוגו לבין המותג.

פרמטר הרלוונטיות

פרמטר זה מציין את הקשר שבין הלוגו למותג העומד מאחוריו, והנו הפרמטר המובן מאליו, מפני שברור ופשוט שחייב להיות קשר כלשהו בין הלוגו למותג. גם אם לוגו יהיה זכיר מאוד ומבדל מאוד, כל עוד אין קשר כלשהו למותג – הלוגו אינו רלוונטי והמותג מאבד ערך רב.

הרלוונטיות חשובה בעיקר מפני האווירה הנכונה שהיא משדרת לצופה. לוגו למשרד עורכי דין יהיה בדרך כלל מקצועי ורשמי, בעוד לוגו לגן ילדים יהיה לרוב שמח ועליז.

לעתים הקשר והחיבור ללוגו יבוא ממקום עמוק יותר, המתגלה לאחר עריכת מחקרים וסקרים אודות המותג, עולם התוכן וקהל היעד. ייתכן כי לוגו יהיה קשור למותג בכמה דרכים שונות.

לוגו לא בהכרח צריך להציג מה עושה המותג העומד מאחוריו.

לעתים יקרה שתתבוננו בלוגו רלוונטי וטוב, אך לא תוכלו להבחין מיד בקשר למותג עצמו; לכאורה מה הקשר בין בננה לשליחויות ומה קוף רלוונטי למחשבים? התשובה טמונה בכך שייתכן והקשר הנו רעיוני ועמוק. הנקודה היא, שכל עוד שיש הסבר הגיוני, ברור ומוצדק לקשר בין הלוגו למותג – הלוגו נחשב רלוונטי לכל דבר ועניין.

למרות הצורך ברלוונטיות, על המעצב להימנע משימוש בטרנדים חולפים בעיצוב הלוגו, גם אם הטרנד קשור בקשר ישיר וחזק למותג. לוגו אידיאלי נדרש ללוות את בעליו לנצח, ולכן כל שימוש בטרנד חולף יכול להזיק למותג בטווח הארוך, למעט מקרים יוצאי דופן בהם הלוגו מיועד לאירוע חד פעמי, מוצר במהדורה מוגבלת, מותג זמני וכו’.

אז, כיצד ניתן לזהות ולעצב לוגו רלוונטי?

בפועל, רלוונטיות באה לידי ביטוי בעיצוב הלוגו בארבע דרכים:

א. קשר לשם המותג
ב. קשר לעולם התוכן של המותג
ג. קשר רעיוני וקונספּטוּאלי למותג
ד. קשר חולף למותג


א. קשר לשם המותג

דרך מקובלת וקלאסית לעיצוב לוגו רלוונטי הנה לשקף בלוגו בצורה כלשהי את שם המותג. על ידי כך נוצר קשר ישיר, פשוט ומובן ועל ידי כך האמינות וערך המותג מתחזקים. בנוסף, קשר זה חיובי מאוד במקרה שהלוגו כולל סמל, כך שגם בעת הצפייה בסמל בלבד ללא שם המותג – הצופה ישלים את שם המותג בראש בקלות ובמהירות.

הקשר לשם המותג יכול לבוא לידי ביטוי בצבע הלוגו, בצורתו או בפונט שלו. הקשר עשוי להתבטא אף בצורה מופשטת מאוד.

לפניכם שני לוגואים הקשורים לשם המותג שלהם:


ב. קשר לעולם התוכן של המותג

דרך מקובלת נוספת לעצב לוגו הקשור למותג, הנה לבחור בצורה, צבע או פונט המזוהים עם עולם התוכן של המותג ולהציגם בלוגו. בדיוק כמו בדרך הקודמת, גם כאן ניתן להציג את הקשר בצורה מופשטת.

לכל תחום יש את עולם התוכן שלו, בדומה למגירת מותג.
לדוגמה: עולם תוכן של צייר יכלול בתוכו: כן ציור, מכחול, מברשת, עפרון, פלטת צבעים, כתמי צבע, כובע ציירים וכו’.

לפניכם שני לוגואים הקשורים לעולם התוכן של המותג שלהם:

עיצוב לוגו לבית ספר לציור

עיצוב לוגו לצלמת


ג. קשר רעיוני וקונספּטוּאלי למותג

דרך שלישית לקשר את הלוגו למותג, הנה דרך רעיון וקונספּט.
בדרך זו, הלוגו יציג על ידי צורתו, צבעו או הפונט שלו רעיון כלשהו המזוהה עם המותג, ערכיו, ההיסטוריה שלו או כל נתון אחר המתקבלת על הדעת. כאמור, על המעצב לספק הסבר הגיוני, ברור ומוצדק לעיצוב הלוגו, אך עם זאת עליו לשמור על קווי גבול ברורים ולא לעצב לוגו קונספּטוּאלי מוגזם ותלוש מהמציאות, או לוגו שיכול לנגוד את הערכים, האופי או תכונות המותג.

דוגמה ללוגו קונספּטוּאלי טוב:
איור מופשט של עטלף כלוגו לחברת סאונד, המעוניינת לשדר שהצלילים הכי קטנים משמעותיים בשבילה בדיוק כשם שהם משמעותיים לעטלף שחייו תלויים בשמיעתו המצוינת. כמובן, הכל ברמת הרעיון.

דוגמה ללוגו קונספּטוּאלי לא טוב:
מחומש ורוד כלוגו למותג רכבים גברי, המעוניין לשדר גבריות בעזרת הצורה המצולעת ואופטימיות בעזרת הוורוד־פוקסיה. את האמת? גבר ממוצע יעדיף ללכת ברגל. ורוד, שהנו צבע נשי כמעט לחלוטין, נוגד את האופי הגברי שהמותג מעוניין לשדר.

דוגמה ללוגו רלוונטי בעל קשר קונספּטוּאלי למותג:
מספרים על הטניסאי האגדי רנה לקוסט, שסגנון משחקו הייחודי התבטא בכך שלא הרפה לרגע, בדיוק כמו תנין הסוגר את מלתעותיו על טרפו. הכינוי ‘התנין’ נטמע היטב בקרב הציבור ובכלי התקשורת.


ד. קשר חולף למותג

הדרך הרביעית לבטא רלוונטיות בלוגו הנה על ידי שילוב אלמנט חולף, רעיון חולף או טרנד חולף. השימוש בדרך זו מתאפשר רק בתנאי שהלוגו מיועד גם הוא לפרק זמן מוגבל, והשימוש בו עתיד להסתיים יחד או לפני שיחלוף זמנו של הקשר.

כזכור, אמרנו שברוב המקרים עיצוב לוגו נועד לשרוד לנצח ולא להשתנות. זה האידיאל לפיו על מעצב הלוגואים לפעול כמעט בכל עבודת מיתוג שמבצע. לכן, לוגו עם קשר חולף נועד לייצג אך ורק אירוע / מוצר / כל דבר אחר שמתוכנן לחלוף.

השימוש בקשר חולף בלוגו מצוי בעיקר במהדורות מוגבלות של מוצרים, אירועים, כנסים וכו’.

דוגמה ללוגו לא טוב בעל קשר חולף למותג:
כבר למעלה מארבעה חודשים, נראים כל ילדי העיר משחקים בקובייה הונגרית. כל חנות שנייה מציעה שפע של סוגי קוביות, חלקן עולות שקל וחלקן נמכרות במחיר דירת שלושה חדרים.
מדובר לחלוטין בטרנד חזק ומשפיע.
בעל חנות צעצועים חדשה במרכז העיר פונה למעצב לוגואים הבוחר לעצב את לוגו החנות בתור הקובייה ההונגרית, כי ‘זה מה שהולך עכשיו’ כמובן.
לאחר חודש, נעלמות הקוביות ומופיע טרנד אחר. לוגו הקובייה כבר לא פועל את פעולתו, וייתכן כי אינו משדר אף לא מסר אחד מתוך המסרים שבאמת יגשימו את מטרתו של בעלת החנות.

דוגמה ללוגו טוב בעל קשר חולף למותג:
בתאריך 13.11.15 אירעה מתקפת טרור איומה ומצמררת בפריז שבצרפת, בה נהרגו קרוב ל־130 איש ונפצעו מאות נוספים. פיוטר גארשיצה – מעצב לוגואים מוכשר מפולין – עיצב לוגו מצוין, רלוונטי ובעל קשר חולף. הלוגו יכול לייצג בנקל אירוע זיכרון כזה או אחר הקשור למאורע. שימוש בקשר החולף הנו טוב במקרה זה, מכיוון שהלוגו עוצב בהתאם לאירוע הטרגי הספציפי שהתרחש ולא עתיד לייצג משהו קבוע.

(קרדיט: פיוטר גרשיצ’ה)


לסיכום

השתדלו לעצב לוגו שקשור בקשר קבוע למותג שלכם, אלא אם כן אתם מעצבים לכנס או אירוע חולף, ואז הרלוונטיות שלו יכולה להתבסס על אלמנט או רעיון שחולף גם.

כעת נותר לנו רק פרמטר אחד ללמוד, פרמטר היעילות, ועל כך – במאמר הבא!

אם גם אתם רוצים מיתוג עסקי ועיצוב לוגו מנצח לעסק שלכם, מומלץ לבדוק את שירות המיתוג העסקי של סטודיו ארטליינר או לצפות בחבילות ובמחירים.

בהצלחה! 🙂

מאמרים נוספים בבלוג

בניית אתר וורדפרס
עיצוב ובניית אתרים

בניית אתר וורדפרס | כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים

בניית אתר וורדפרס לעסק או לחברה זו החלטה שיכולה להגדיל את הרווחים שלך פלאים. בין אם יש לך עסק, חברה או חנות שמוכרת מוצרים פיזיים או דיגיטליים, מומלץ לקרוא את המאמר הזה לפני שמתחילים!

למאמר המלא ›