loader image

עיצוב לוגו מנצח לעסק | פרמטר ראשון: זכירוּת

מיתוג לעסק

במאמר הקודם למדנו שעיצוב לוגו טוב מורכב מארבעה פרמטרים: זכירות, בידול, רלוונטיות ויעילות.
במאמר זה נלמד לעומק את פרמטר הזכירות; למה הוא חשוב וכיצד נוכל ליישם אותו בעצמנו.

פרמטר הזכירות

לוגו טוב הנו לוגו זכיר, הקל לקליטה ולצריבה במוחו של הצופה. למדנו שמבט של צופה ממוצע בלוגו אורך מקסימום 3 שניות,  ולכן פרמטר הזכירוּת חשוב עד מאוד.

ככל שהלוגו יותר זכיר וקל לקליטה, כך יש סיכוי גדול יותר למותג להצליח, מכמה סיבות:

  • כשאדם יצטרך או ידבר על שירות או מוצר מסוים, המותג הראשון שיקפוץ לקדמת המחשבה שלו יהיה המותג שנושא את הלוגו הכי זכיר. המוח 'לא אוהב' להתאמץ, ולכן 'מעיף' קדימה קודם את הדברים שזוכר הכי טוב.
  • המוח 'אוהב' לצרוך דברים הקלים לעיכול ולעיבוד, ולכן יסווג לוגו זכיר באזור חיובי במוח – כך שבעת הצפייה בלוגו יתעורר רגש חיובי אצל הצופה כלפי המותג העומד מאחוריו. זו הסיבה לכך שרובנו סולדים מחישובים מתמטיים מסובכים מחד (הקושי יצר רגש שלילי), ואוהבים סיפורים ובדיחות מאידך (רגש חיובי).
  • כל מה שהמוח צורב, נשאר לאורך זמן – מה שאומר שגם לאחר זמן רב יזכור הצופה את הלוגו לכשיצטרך.
  • כשהצרכן יתבונן בעשרה לוגואים בו זמנית (כגון באינטרנט, קטלוג, ספר טלפונים וכו'), המוח יקלוט ויצרוב אוטומטית את הלוגו הכי זכיר וישלוף אותו בהזדמנות הראשונה שיצטרך.
  • כשהצרכן שומע את שם המותג או נחשף להתייחסות רלוונטית כלשהי, הלוגו הזַכיר עולה מיד בעיני רוחו ומאפשר לו לגשת למגירת המותג בצורה מהירה וקלה. לעומת זאת, מותג בעל לוגו קשה לזכירה, ידרוש מהצרכן זמן נוסף להגיע אל "מגירת המותג" שבראשו. זו הסיבה לכך שקל לנו יותר להתחבר למקבץ האסוציאציות שגיבשנו עבור מותגים כמו נייק ומקדונלד'ס למשל, מפני שמיד כשאנחנו שומעים את שמם, הלוגו־הזַכיר־מאוד שלהם קופץ לקדמת המחשבה שלנו ומאפשר לנו גישה קלה למה שאנחנו יודעים עליהם ומרגישים כלפיהם.

אז, כיצד ניתן לזהות ולעצב לוגו זכיר?

בפועל, זכירוּת באה לידי ביטוי בעיצוב הלוגו בשלוש דרכים:

א. זכירוּת באמצעות צוּרניוּת
ב. זכירוּת באמצעות צבעוניוּת
ג. זכירוּת באמצעות יצירתיוּת

 


א. זכירוּת באמצעות צוּרניוּת

צורת הלוגו משפיעה באופן מוחלט על זכירוּתו. ככל שהלוגו יהיה בעל צורה פשוטה ומינימליסטית יותר, כך יהיה לנו קל יותר לזכור אותו. לעומת זאת, ככל שהלוגו יהיה מורכב יותר, מסובך יותר ובעל פרטים רבים – כך יהיה לנו יותר קשה לזכור אותו. רשמו לעצמכם כלל ברזל יקר וחשוב:

פשוט יותר = זכיר יותר.

דוגמה ללוגואים בעלי צורה פשוטה ומינימליסטית:


ב. זכירוּת באמצעות צבעוניוּת

צבעוניוּת הלוגו משפיעה אף היא על זכירוּתו. כשלוגו מעוצב בכמה שפחות צבעים, כך יהיה לנו קל יותר לזכור אותו – בדיוק בגלל הכלל שלמדנו קודם: פשוט יותר = זכיר יותר. ככל שישנם פחות צבעים בלוגו, כך הלוגו יותר פשוט וכך קל יותר למוח לעבד אותו.

בנוסף, אם הצלחנו להעביר את כל המסרים שרצינו בצבע אחד בלבד – עובדה זו מעניקה ערך אינטליגנטי מוסף ללוגו.

דוגמה ללוגו בעל צבעוניוּת פשוטה:

מבחן הצללית

בנוסף, לוגו זכיר הנו לוגו שאינו מאבד אף פרט גם כשמוצג בצבע אחד בלבד, גם אם בגרסתו המקורית הנו בעל מספר צבעים. כדי לברר האם לוגו אינו מאבד אף פרט גם כשמוצג בצבע אחד בלבד, עלינו לבדוק אם עומד במבחן הצללית.

במבחן הצללית אנו לוקחים עיצוב לוגו, ממקמים אותו על רקע לבן מוחלט וצובעים אותו בשחור מוחלט. במידה והלוגו נראה בדיוק אותו הדבר רק בשינוי צבע – הלוגו עומד במבחן ונחשב זכיר. במידה והלוגו משתנה / מתעוות / מאבד פרטים – הלוגו אינו עומד במבחן הצללית.

מבחן זה עוזר לנו לבחון היבט נוסף של פשטות, ששוב תעזור לנו להקל על מוח הצופה לצרוב ולזכור את הלוגו.

לוגו שאינו עומד במבחן הצללית נקרא לוגו תְלוי־צבע.
לוגו תְלוי־צבע אינו בהכרח לוגו לא טוב, אך בהכרח פחות זכיר.

דוגמה ללוגו תְלוי־צבע שאינו עומד במבחן הצללית:

מבחן הנגטיב

שדרוג של מבחן הצללית הנו מבחן הנגטיב.

במבחן הנגטיב אנו לוקחים לוגו שעבר בהצלחה את מבחן הצללית וכרגע מוצג בשחור מוחלט על גבי לבן מוחלט, ופשוט הופכים את הצבעים – שהלוגו יהיה בלבן והרקע בשחור.

דוגמה ללוגו העומד במבחן הצללית ובמבחן הנגטיב:

דוגמה ללוגו העומד במבחן הצללית אך לא במבחן הנגטיב:

הסיבה לכך שהלוגו שלמעלה אינו עומד במבחן הנגטיב, היא מפני שבעת צפייה באיור אנו מתרגמים במוחנו את הצבעים הכהים לצל ואת הצבעים הבהירים למקום בולט – דבר שלא עובד הפוך, ולכן לא תתאפשר הדפסת הלוגו בגוונים הפוכים בעת הצורך.

יתרון נוסף ללוגו העובר את מבחן הצללית ומבחן הנגטיב, הוא מגוון אפשרויות השימוש בלוגו בהשבחות דפוס כמו חריטה, הטבעה, או רקמה בצבע אחד.

כדי שיהיה לנו קל לזכור את עניין הזכירוּת באמצעות צבעוניוּת, נדרג את השלבים באופן הבא:

  1. הכי זכיר – לוגו בעל צבע אחד בלבד העומד במבחן הצללית ובמבחן הנגטיב.
  2. זכיר מאוד – לוגו בעל שני צבעים או יותר העומד במבחן הצללית ובמבחן הנגטיב.
  3. זכיר – לוגו העומד במבחן הצללית אך לא במבחן הנגטיב.
  4. פחות זכיר – לוגו תְלוי־צבע שאינו עומד במבחן הצללית.

כמה כללים רלוונטיים שכדאי לזכור בנוגע לזכירוּת באמצעות צבעוניוּת:

  • לוגו המעוצב בכמה שפחות צבעים נחשב ללוגו זכיר יותר, מפני שצבעוניותו פשוטה וקל למוח לצרוב ולזכור אותו.
  • ללוגו בעל צבע אחד בלבד ישנו ערך אינטליגנטי מוסף.
  • מבחן הצללית – גרסת הלוגו בצבע שחור מוחלט על גבי רקע בצבע לבן מוחלט.
  • מבחן הנגטיב (המשך למבחן הצללית) – גרסת הלוגו בהיפוך צבעי השחור והלבן של מבחן הצללית.
  • לוגו העומד במבחן הצללית נחשב ללוגו פשוט מבחינה צבעונית ולכן גם זכיר, ולוגו שעומד גם במבחן הנגטיב נחשב לפשוט וזכיר אף יותר.
  • לוגו תְלוי־צבע שאינו עומד במבחן הצללית אינו בהכרח לוגו לא זכיר, מכיוון שייתכן כי זכיר על ידי שימוש בצורניוּת זכירה או ביצירתיות.
  • בעת צפייה באיור, מוחנו מתרגם את הצבעים הכהים לצל ואת הצבעים הבהירים למקום בולט.

ג. זכירוּת באמצעות יצירתיוּת

כולנו אוהבים אנשים יצירתיים, רעיונות יצירתיים ודברים יצירתיים – משתי סיבות פשוטות:

יצירתיות בדרך כלל מציגה בפנינו רעיון שלא חשבנו עליו לפני כן (זה כל־כך גאוני! איך לא חשבנו על כך בעצמנו?!), ותמיד נשמח להכיר בקיומו של דבר חדש ומפתיע.

רעיון יצירתי טומן בחובו איזשהו פאנץ' / טריק / אופן חשיבה שלוקח לנו זמן מה להבין, וכשנופל לנו האסימון ואנחנו מבינים למה התכוון המשורר – מציף אותנו רגש של הנאה על היותנו חכמים שהצלחנו לפצח את החידה.

יצירתיות זכירה מכיוון שאנחנו נהנים ממנה ואוהבים אותה.

כאשר הצלחנו לעצב לוגו יצירתי, תפסנו כמה ציפורים:

  • הלוגו זכיר יותר משתי הסיבות שלעיל.
  • הצופה נהנה מהלוגו ואוהב אותו, ובהתאם גם את המותג העומד מאחוריו.
  • היצירתיות מעניקה ערך אינטליגנטי מוסף ללוגו, מכיוון שאנו מניחים שמותג הבוחר לייצג את עצמו באופן יצירתי, חכם ושנון – הנו בעצמו יצירתי, חכם ושנון.

לפניכם דוגמה ללוגו עבור חנות ספרים, גרסה אחת מבוססת על רעיון יצירתי(מימין) והגרסה השנייה לא. אז, מה אהבתם יותר?


לסיכום

סיימנו ללמוד את הפרמטר הראשון בעיצוב לוגו טוב, פרמטר הזכירות, למדנו מדוע הוא חשוב, למה זה קריטי להצלחת המותג שהלוגו שלנו יהיה זכיר וכיצד אנחנו יכולים להשיג זאת.

במאמרים הבאים נמשיך ונלמד את שלושת הפרמטרים הנוספים: בידול, רלוונטיות ויעילות.

אם נושא המיתוג מעניין אתכם, לחצו כאן לקריאת סדרת מאמרים שכתבתי בנושא "מיתוג בעידן הדיגיטלי" באתר המקצועי 'פרוג'.

אם גם אתם רוצים מיתוג עסקי ועיצוב לוגו מנצח לעסק שלכם, מומלץ לבדוק את שירות המיתוג העסקי שלנו!

בהצלחה! 🙂

אהבת את המאמר? איזה כיף! אשמח אם תבחר/י לשתף :)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בבלוגליינר

איזה כיף, מדברים!

מעולה!

פנייתך נשלחה בהצלחה,
אחזור אליך בהקדם.

Yonik

אתר חדש ליוניק – לשעבר כהנא גרופ – מלכת התיירות הבלתי מעוררת של יוון, קפריסין ואגן היום התיכון. שנטייל לשם ביחד?

יוסי לוי

אתר וסדרת דפי נחיתה למנטור האדיר, שהצליח להכפיל את ההכנסות לאלפי עסקים בישראל. כנסו ותישבו בקסם!

הידברות קידס

דף נחיתה מושקע לשיווק מיזם עולם הילדים הדיגיטלי של הידברות. כמויות של כיף!

שירשיעור

מיתוג ובניית אתר למיזם מדהים ללימוד ילדים אותיות, מספרים ומילים – באמצעות מוזיקה.
הילדים שלכם כבר שם?

לנגפורד

מיתוג ובניית אתר לחברת אדריכלות בזכוכית שיושבת בקליפורניה. המיתוג יצא מושלם, והאתר נבחר לככב בכמה מצעדים נחשבים.

חיים בניסטי

חיים בניסטי