אני בטוח ששמעתם את המושג 'מיתוג עסקי' פעמים רבות, בייחוד אם יש לכם עסק משלכם או אם אתם פרילנסרים, אבל… מה זה בעצם מיתוג? למה הוא עסקי? ואיך בדיוק הוא יוכל לעזור לכם להפוך לרווחים יותר?
בואו נתחיל עם הגדרה קצרה וקולעת למושג 'מיתוג':
"מיתוג הוא יצירת זהות ותדמית לעסק, חברה, גוף, ארגון, מוצר או אדם".
ובכן, מיתוג הוא התהליך שיכול להפוך כל דבר למותג, על ידי יצירת זהות ותדמית ייחודיים ומדויקים לו.
'זהות' במקרה שלנו, כוללת שם, סלוגן, לוגו ושפה מותגית, שמופיעים בכל נכסי המותג ועוטפים את הלקוח בחוויה אחידה ובאווירה שמשדרת את הערכים והמסרים שהמותג מעוניין לשדר.
לאחר שהסברנו מה הוא מיתוג, אנו מבינים כי מיתוג עסקי הוא תהליך יצירת זהות ותדמית עבור עסק כלשהו.
מיתוג הוא כלי עוצמתי, וכשם שמיתוג יעיל יכול להזניק עסק ולהגדיל משמעותית את רווחיותו ומעגל הלקוחות שלו, כך מיתוג שגוי יכול לרסק את תדמיתו של העסק, ולפעמים באופן בלתי הפיך. כדי שהמיתוג יהיה יעיל ויסייע לעסק שלכם לצמוח ולהיות רווחי יותר, על המיתוג להתבסס על אסטרטגיה ייעודית למותג.
תהליך המיתוג
השלב הראשון בתהליך המיתוג הוא מחקר מקיף וניתוח אסטרטגי (פלנינג), אותו מבצע אסטרטג או ממתג.
בתום המחקר והניתוח האסטרטגי, מתקבל מסמך תובנות מדויק לעסק עם פירמידת מסרים ייחודית שתעזור לעסק שלכם לבדל את עצמו מהמתחרים, להעביר את המסרים הנכונים לקהל היעד הספציפי של המותג שלכם. לאחר שיש בידכם את תוצאות הפלנינג, אפשר להתחיל בשלב הכיפי, ולבסס עליו את שם המותג, הסלוגן, הלוגו והשפה המותגית.
אם כן, אלו חמשת שלבי המיתוג:
- פלנינג – מבוצע ע"י פלנר (אסטרטג) או ממתג
- שם – בדר"כ נקבע ע"י בעל המותג או קופירייטר
- סלוגן – בדר"כ נקבע ע"י בעל המותג או קופירייטר
- עיצוב לוגו – מבוצע על ידי מעצב גרפי שמתמחה במיתוג / משרד מיתוג
- עיצוב השפה המותגית – מבוצע על ידי מעצב גרפי שמתמחה במיתוג / משרד מיתוג
לפעמים סדר התהליך משתנה, כאשר למשל בעל עסק בוחר את שם המותג בעצמו ומסתדר עם שורת מיצוב או סלוגן שהגה, וכך מגיע למעצב הגרפי באמצע התהליך – כשנותרו לו שלבי האסטרטגיה, עיצוב הלוגו ועיצוב השפה המותגית.
ספר המותג
בסוף תהליך המיתוג, על מעצב הלוגו / משרד המיתוג לספק ללקוח ספר מותג מקיף (קובץ PDF בדר"כ), שמכיל את תוצאות הפלנינג לצד מדריך מפורט כיצד להשתמש בעיצוב הלוגו והשפה המותגית, ערכי צבעים מדויקים, פונטים, הנחיות להדפסה ועוד.
לאחר שהמיתוג מוכן והעסק יוצא לשוק עם התדמית החדשה, חשוב מאוד להקפיד לשמור על חוקי המיתוג שבספר המותג, ולוודא שכל פריטי המיתוג, מודעות הפרסום, אתר האינטרנט – מעוצבים על פיו. סטייה מהקווים המנחים שבספר המותג עלולה לגרום למותג להיראות אחרת בכל פעם או בצורה שאינה תקינה – דבר שעשוי לערער את אמון הלקוחות במותג ולפגוע בו לטווח ארוך.
לחברת קוקה-קולה למשל, יש את הגוון האדום המדויק שלה. לא תראו לעולם שני בקבוקי קולה בגוון אדום שונה. בחרו את אנשי המקצוע עמם תעבדו בקפידה ודאגו לשלוח להם עותק של ספר המותג שינחה אותם לשמור על קווי המיתוג שלכם.
לסיכום:
- למדנו מהו מיתוג עסקי.
- למדנו שכדי שמיתוג יהיה יעיל, יש לבסס אותו על פלנינג ייעודי למותג.
- למדנו שלמיתוג חמישה שלבים: פלנינג, שם, סלוגן / שורת מיצוב, עיצוב לוגו ועיצוב שפה מותגית.
- למדנו שבסוף תהליך המיתוג, הלקוח מקבל ספר מותג המהווה מדריך מקיף לשימור המיתוג.
אם גם אתם רוצים מיתוג עסקי ועיצוב לוגו מנצח לעסק שלכם, מומלץ לבדוק את שירות המיתוג העסקי שלנו!
אם נושא המיתוג מעניין אתכם, לחצו כאן לקריאת סדרת מאמרים שכתבתי בנושא "מיתוג בעידן הדיגיטלי" באתר המקצועי 'פרוג'.
בהצלחה! 🙂